17 Ocak 2013 Perşembe

1.5 yaşındaki bebekle ne oynanır?

Öncelikle bu yazıyı hem size kendimin ne yaptığını anlatmak için, hem de başka annelerden fikir almak için yazıyorum.

Ben çocuğuyla dağ-bayır, sergi-müze gezen bir anneyim biliyorsunuz. Evde ise Televizyonu açmıyorum, he arada sıkılıp tabiki izlediğim oluyor ancak gündüz kuşağında zevk alarak izlediğim hiçbir program yok, Baby TV'deki çizgiler de bana çok gerekli gelmiyor. Efe de çizgi film nedir bilmediği için zaten benden bu yönde bir talebi yok. Aklı erip, arkadaşlarından Pepe, Örümcek Adam vs. duyarsa mecburen seyrettiririz tabi. 

Havalar kötü, dışarı çıkma sayılarımız sınırlı; peki biz 17 aylık oğlumla evde neler yapıyoruz?

  • Sabah kalkınca mutlaka güler yüzle ona günaydın diyorum, yeni bir gün başladı bugün şöyle yapıcaz, böyle yapıcaz diye günlük planı anlatıyorum.
  • O salonda oyuncaklarla oyalanırken (max. 10 dk) kahvaltısını hazırlıyorum ve yediriyorum.
  • Arabalarını 'vıuuu' gibi sesler çıkararak yerde ve koltukta ilerletiyoruz.
  • Topları atıyoruz yere ve atarsak 'attı', düşerse 'düştü' diyoruz. (İkimiz de bunları diyoruz yani:) )
  • Plates topum var onun üzerine oturtup zıplatıyorum yada göbeği topun üzerindeyken ileri geri hareket ettiriyorum topu
  • Lego ile oynuyoruz (BİM'den almıştım 10 TL hem de kamyonla beraber :) ) büyük parçalı legolar ama, küçükleri henüz almıyorum yapamayıp üzülmesin diye. Lego renklerini de ona söyleyerek parçaları takıyoruz.
  • İçiçe geçen küpler var, onlarla 3-4 aydır çok keyif alarak oynuyor. Yemek yedirirken de rüşvet olarak o küpleri eline verdiğim doğrudur.
  • Oyuklu kaba, şekiller atıyor. Nasıl kurdum ama cümleyi? :) Oyuncak bu:
  • Resimli kitaplara bakıyoruz, hayvanların, nesnelerin ismini söyleyip; onların çıkardığı sesi taklit ediyoruM :) Bazı hayvanları Efe seslendiyor -kedi ve köpek-
  • Müzik açıp dans ediyoruz
  • Mutfak verandamıza dadanmış kedilere artmış yemeklerimizden veriyoruz ve sonra o kedileri izliyoruz. Kediler de alıştı bize, yemek istemek için camın önünde şov yapıyorlar, Efe o sırada mest oluyor.
  • Mutfak gereçlerinden tehlikeli olmayanları veriyorum ve gözetimimde onlarla oyalanıyor, formlarını keşfetmeye çalışıyor. Çırpıcı, leğen, tahta kaşık, sürahi gibi...
  • Spagetti/Çubuk makarna yemeyi de çok seviyor, oyun gibi ona upuzun makarnaları ellemek, hüpletmek.
  • Biten kağıt havlunun silindir rulosunu dürbün olarak kullanıyoruz. Tek gözünü kapatıyorum, diğer gözü ile rulodan bakıyor.
  • Takla attırıyorum ama başını yere değdirmeden. Kulak sıvısı ve dengesi için her gün takla atması gerekliymiş.
  • Sağ eline ve ayağına salyangoz çizdik zararsız boya ile, hani sağ elindeki salyangoz diyoruz gülerek bakıp gösteriyor. Sabah çizdik, gün içinde hep uyardık sağ elindeki salyangoz diye, akşam hiç şaşırmadan sağ elini gösteriyordu sorduğumuzda. Sağını-solunu öğretmek için çok iyi bir yöntem.
  • Eşya saklıyorum ama çok kolay yerlere, onları bulmaya çalışıyor. Dikkatini çok toplayamadığı için 5 saniyede bulabileceği yerlere saklıyorum.
  • Yakalmaç oynuyoruz, çok heyecanlanıyor kaçarken :)
  • Kaşkolunun bir ucundan o, diğer ucundan ben tutuyorum yavaşça kendime doğru çekiyorum.
  • Uyduruk bir melodiyle şarkı söylüyorum 'da daaa, ba baa, ca caaaa' gibi, o da aynı melodiyi benim çıkardığım seslere benzer şekilde taklit ediyor.
  • Kasenin içine su koyuyorum ama çok az, alçak bir sehpamız var onun üzerinde o suya elini sokup, çıkarıyor, döküyor.
  • Bakliyat dolabından poşet içindeki baklagiller ile oynamayı seviyor. Eline alıp onları mıncıklıyor.
  • Onun göremeyeceği bir yere saklanıp, birden ortaya çıkıyorum. Allahım heyecanı, coşkuyu göreceksiniz :)
Efe enerji patlaması yaşayan çocuklardan değil. Bu sebeple çok aksiyonlu oyunlar bizlik değil, genelde oyunlarımız sakin. Ve lafımı dinlediği için sabrımı zorlamıyor, onunla bir arada zaman geçirmek bu sebeple kolay ve keyifli.
Hem ev işi yapayım hem Efe'ye konsantre olayım dersem ne oyunumuz zevkli oluyor ne de benim halim kalıyor. Benim için ev işi 2. planda, yerler kirli olabilir, ortalıkta oyuncaklar dağınık bir görüntü oluşturabilir yeterki Efe günü mutlu bitirsin.
Anne ve oğul evde yanlız kaldığımızda günler böyle geçiyor.

Dışarı çıktığımızda nerelere gidiyoruz? Arkadaşlarıyla oyunları nasıl geçiyor, akrabalarıyla ilişkileri nasıl ayrı postlarda bunları da yazacağım.

Bizi izlemeye devam edin :)

12 yorum:

Duygu Yaman dedi ki...

Yazını okuyunca bir anda kendimi "ben neler yapıyoruuumm?" diye düşünürken buldum.. Bakalım neler yapıyormuşum:
* En sevdiği oyun legolarla oynamak bu aralar.Bizimkiler de Pilsan'ın büyük parçalı legoları.. Silindir şeklinde bir kutusu var, o kutuyu eline alıp tüm kutuyu yere boşaltmak pek eğlendiriyor onu.. Arkasından bazen saya saya legoları kutuya geri koyuyoruz.. Bazen yarısındayken hoop tekrar boşaltıyoruz.. veya bitince..(itiraf edeyim bazen bu işi sırf ortalık toplansın diye yaptırıyorum biraz yönlendirmeyle ve tam oh toparlandı diye düşünürken tekrar boşaltmasına sinir oluyorumm:)).. Toplama-dağıtma oyunundan başka legoları fonksiyonuna uygun şekilde de kullanyoruz tabi.:) Araba,ev,şato falan yapıyoruz.. Canı istedi mi Abbaaa yani araba diyor ve elime tekerlekli legoları tutuşturup takmamı istiyor.. :)

* Bir diğer doldur boşalt oyunumuz mandallarla.. Bunu da yazlıkta kayınvalidem oyalamak için yapıyormuş biz yokken.. Şimdi mandalların kutusunu gördü mü tutamıyoruz.. :)

*Her türlü dergi, resimli kitap, broşür ilgi alanımız, getirip okutuyor. Ama okumaya başlayınca dinleme huyu pek yok, arkasını dönüp gidiyor..Susunca tekrar gelip devam emrini veriyor ama:)

* "Aggumm-Bu ne?" oyunu oynuyoruz sıklıkla.. Evdeki herbir nesnenin adını sorup duruyor.. 1 saat oynadığımız var bu oyunu..

* Mutfak gereçleri bizim de favori oyunumuz:süzgeç, leğen,tahta kaşıklar,tavalar, plastik kutular vs..

*Kağıt havlunun silindiri de baş tacımız aynen..:)

*Yakalamaca da favorimiz.. Efe yiiii yakaladım yakaladım yakaladıımm diye evin içinde koşturuyoruz. Bu oyun girmesini istemediğim odalardan çıakrtmakta etkili oluyor.. :)

* Ceee oynuyoruz.. Hadi anneye cee yap diyorum tekli koltuğun arkasına geçiyor hemen. Efe nerdeeeeee diyorum hemen kafayı çıkartıyor ya yukarıdan ya yandan bakıyor sırıtarak.. Aynı oyunu ben salondayken o mutfağa gittiğinde geri getirmek için de kullanıyorum.. Efee nerdeeee diye seslendimmi nerede olursa hemen koşa koşa geliyor ve burada dercesine bakıyor..

* Fış fış kayıkçı, veya üstüme oturup dıgıdık dıgıdık yapmayı da pek seviyor..

Aklıma gelenler bunlar..
Galiba 1,5 yaş erkek çocuk oyunları benzer Sedacım. Buradan bu sonucu çıkarttım ben.. :)

Dışavurum dedi ki...

Hahaha, sen anlatırken ben hayal ettim hepsini. Her oyunu. Okuması ne zevkliymiş!!!
Evet erkek çocukları benziyor senin anlattıklarınla bizim yaptıklarımız hemen hemen aynı.
Ben toplatma işini yaptıramadım, hem oğlan dağınık hem de o konu üzerine eğilmedim tez zamanda o alışkanlığı kazandırmam gerek.
Bloguna yaz bence bu uzun yorumunu, hem güzel bir naı hem de şahsen çok sevdim ben :)

Unknown dedi ki...

sendekilere ek patlamış mısır takliti yapıyoruz biz de :) olduğumuz yerde zıplayarak pat diyoruz :p çok seviyor.
zıplayınca uzanacağı uzaklığa ip bağladım ona uzanmak da hosuna gidiyor.
yuvarlanmaca, heceleme, çok fena solla vuruyor topa bol bol gol oynuyoruz
hmm başka doldur boşaltı her ıvır zıvırda özellikle kendi kıyafetlerinde bayılıyor ben de yapma demekten yoruldum tüm çekmeceyi indirip geri içine tıkmasına takmıyorum artık :)

Duygu Yaman dedi ki...

blogu uzun uzun güncellemem gerke zaten yaa.. bu mesialer beni bitirdi.. hiçbir şeye vakit kalmıyordu.. inşallah bu haftasonu planım bir sürü yazı yazmak.. :)

Unknown dedi ki...

OOh daha ne olsun aceba Seda'cığım?
Biz de bu oyunların hemen hepsini oynuyoruz böyle. Ama ekstradan Alis tek başına da oynayabilen bir çocuk. Bazen 1-2 saat kendi kendine değişik değişik oyunlar oynuyor. Efe gibi o da pek harala gürele değil de daha sakin oynar hep.
Bir de biri karşsında zıplarsa gülmekten altına yapar.
Ayy siz gelince nasıl oynayacaklar acaba?
O değilde nasıl takla attırıyosun ben anlamadım. Onu da gösterirsin artık :)

Unknown dedi ki...

Yaklaşık 1 sene olmuş siz bu yazıyı yazalı. Şimdi ben aynı yollardan geçiyorum. Blog yazmaya da başladım. Oyun fikirleri var blogumda. isteanneblogspot.com

Unknown dedi ki...

Valla hareketli olanlar tamamda binbir çeşit kitap var bi tanesini okumuyor oyuncaklardan da sıkılıyor.
ama oyun oynamayı çok seviyor .
çadırın içinde oynamak yerine üstüne zipliyip kayıyor. haliya basmıyor sehbalarin üstunde geziyor. enerji hiç bitmiyor.

ama en güzel yani süslenip bize gösteriyor kendini beğeniyor. net cümleler kuruyor.

Unknown dedi ki...

Merhaba birbirine geçen tabakları nerden bulabiliriz

Dışavurum dedi ki...

@canan tuncer, markası 'dede oyuncak' ti diye hatırlıyorum. Yakınlarınizda büyük oyuncakci varsa orada bulabilirsiniz, yada internete bebekler için kule bardak yazınca cikiyor

Hulya sirac dedi ki...

Merhabalar.benim oglum 1 yasinda.ve cok hareketli bu zamana kadar hep ay ay arastirma yaptim geriye donuk aa bunuda yapmaliymisim demek istemedim.dedim yaşına gelince kendi kendine oynar.ama yok ben yanindayken biraZ oynuo ben kalkar kalkmaz hemen pesimden ve cok cabuk sikilio bazen kendimi hatta cogi zaman eksik hissediorim.:(((

Hulya sirac dedi ki...

Merhabalar.benim oglum 1 yasinda.ve cok hareketli bu zamana kadar hep ay ay arastirma yaptim geriye donuk aa bunuda yapmaliymisim demek istemedim.dedim yaşına gelince kendi kendine oynar.ama yok ben yanindayken biraZ oynuo ben kalkar kalkmaz hemen pesimden ve cok cabuk sikilio bazen kendimi hatta cogi zaman eksik hissediorim.:(((

Arasım dedi ki...

Aynen..:( önerisi olan yazsın ltfn.tşkler